Räägime kaasa: Parvlaevaliiklusest sõltub kogu saare ettevõtlus. 

posted in: Uudised | 0

Parvlaevaliiklusest sõltub kogu saare ettevõtlus.   

Riigi plaan kärpida praamiliiklust 2025 aastal 58 reisi võrra, mõjutab nii Hiiumaa mainet, kui olulisel määral Hiiumaa teenindus-, toitlustus- ja majutusettevõtete üldist käekäiku madalhooajal, mil niigi on väga keeruline hakkama saada. Oleme ju üheskoos aastaid tööd teinud ja vaeva näinud, et ka hooajavälisel ajal saarel elu toimiks. 

Äkki otsime üheskoos võimalused tulude kasvatamiseks ja praamireise kärpida ei olegi vaja. Parvlaevaliiklust korraldava ettevõtte TS Laevad omanik (riigi enamusosalusega börsil noteeritud Tallinna Sadam) teatas mullu, et müügitulu ning kasumi kasv on muuhulgas tulnud just reiside arvu kasvust. Seega toob reiside arvu vähendamine kaasa nii vedaja müügitulude ja kasumi vähenemise.  

Ka Hiiumaa Tarbijate Ühistu ning Hiiumaa Köök ja Pagar 2024 aasta müügitulu on läbi aegade suurim, seega on läbi aegade suurimad ka kontserni riigile makstud maksud ehk kokku ligi 2 miljonit eurot, kasv võrdluses 2023 aastaga 8%. Aastatel 2017 – 2024 on ettevõtte Hiiumaale investeerinud üle 10 miljoni euro. Praamiliiklus on Hiiumaa Tarbijate Ühistu arengu üks kõige olulisemaid väliseid mõjutegureid ja käesoleva kärpekavaga lõigatakse valusalt võimalused tulu kasvatamiseks. 

Meil on kindlasti kasutamata võimalusi. 2024 aastal Hiiumaa Turismiklastri poolt korraldatud kliendiuuringus paistab Hiiumaa kauge ja kättesaamatuna ning “punases” reeded ja pühapäevad saavad tihti saatuslikuks, et Hiiumaale jäetakse üldse reisimata. Täna laual olev kärpeplaan aga võtab reise ära ka pühapäevadest. 

Väljavõte uuringust:   

Põhjused, miks Hiiumaa jäi reisiplaanidest välja:  

  1. Hiiumaa näib raskesti ligipääsetav, kauge (23,79 %)  
  2. Parvlaevapiletid paistavad lehel praamid.ee eelmüügist välja müüdud (14,2 %)

Teen ettepaneku otsida üheskoos Hiiumaa Valla, TS Laevade müügimeeskonna, Hiiumaa Ettevõtjate Liidu ja Hiiumaa Turismiklastriga lahendused, et Hiiumaa ei tunduks kättesaamatu ja kaugena.  Reisimine saarele ei peaks paistma maailmalõpureisina. Kindlasti oleks abi piletiostukeskkonna praamid.ee lehe inimestele arusaadavamaks tegemisest, et sõidukitele on ka üldjärjekord ja sedasi pääseb saarele ka tippaegadel mitusada reisijat lisaks. Edasi saab juba igaüks arvutada, millise täiendava tuluga võiks sel viisil arvestada nii Hiiumaa kui riigi enamusosalusega laevafirma. 

Kui praegu kavandatud kärpeplaan realiseerub, satub löögi alla see osa Hiiumaast, mille eesmärk on tagada aastaringselt saare tasakaalustatud areng. Praamiliiklus saarele on teepikendus ja elu maal ei peaks olema ainult loosung.  

Meie siin Hiiumaa Köök ja Pagaris mõtleme, et kuidas leivaküpsetamist kasvatada, et ahjud ja autod oleks maitsvaid pätse täis. Mõtleme ka praamireisidele, kui võimalusest Hiiumaa arenguks ja majanduse kasvamiseks. 


Kaja Antons 

Hiiumaa Tarbijate Ühistu 
Hiiumaa Köök ja Pagar OÜ 
juhataja 

 

Lugu ilmus 23.01.2025 Hiiu Lehes